Agne Paulsson
Universitetsadjunkt i biologi
Läreri och biologi
Jag är lärare . Det betyder att jag gillar att undervisa d.v.s visa på "under".
Vad innebär gott läreri ? På något sätt handlar det om att få en annan människa att människor att förstå något .
Vad innebär det ? Vad händer då du förstår begrepp som osmos, membranpotential eller intermolekylära bindningar ?
På något sätt har det med mening att göra ,och hur ny mening uppstår anser Peter Gärdenfors vara en lucka inom pedagogisk och psykologisk forskning.
Äen om det är en lucka, tror jag det finns forskningsansatser som skulle kunna hjälpa till att täppa till den.
Den ena ansatsen är en riktning inom kognitionsvetenskapen kallad enactivism ( även embodied cognition , men det begreppet används i vidare betydelse). Tänkande förstås där i termer av en organisms interaktion med världen. Tänkande, kommunikation, mening och språk ser de som djupt rotade i livsprocesser.
Den andra forskningsansatsen , biosemiotik, som vuxit fram hos semiotiker och biologer anser att förmågan att tolka något som något inte endast finns homo sapiens utan har rötter hos andra levande varelser. De ser inte den kemisk-fysikaliska beskrivningen av liv som felaktig utan som otillräcklig. Det är även en brygga till de humanistiska vetenskaperna där mening och tolkning är självklarheter.
I min blogg ska jag bena upp lite av dessa tankar.
Fåglar blommor och kryp .
Jag gick med i fältbiologerna som 14 -åring. Där fick jag min grundläggande biologiska utbildning. Fågelskådning har jag snart hållit på med i 50 år. Ibland guidar jag folk i naturen.